tisdag 27 augusti 2013

Två recept

Tiden bara flyger fram. Nu har snart hela augusti gått och jag har bara uppdaterat en gång. Har börjat jobba och det känns både roligt och spännande, ingen dag är den andra lik när man arbetar med barn. I början av månaden lovade jag recept på dessa två kakor som jag bakade hemma hos min föräldrar. Här kommer äntligen recepten.


Bananmuffins
175 grader i 25-30 minuter

2 bananer
1 kkp (kaffekopp) socker
2 ägg
50g smält margarin
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
4 msk grädde
2 kkp mjöl

Mosa bananerna och rör dem med sockret. Tillsätt det lätt uppvispade ägget, grädden, det smälta margarinet och sist mjölet blandat med kryddorna. Häll smeten i muffinsformar och grädda mitt i ugnen i 175 grader i 25-30 minuter.

Strassburgare (ca. 25 stycken)
175 grader i ca. 10 minuter

100g margarin eller smör
1/2 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
1 1/4 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl

Garnering: smält blockchoklad

Rör matfett, florsoker och vaniljsocker mycket pösigt. Tillsätt vete- och potatismjölet lite i sänder och rör kraftigt hela tiden. Spritsa degen genom en krusig sprits i längder direkt på plåt med bakplåtspapper. Doppa ändarna i smält blockchoklad. Låt chokladen stelna och njut av dessa spröda små fina kakor.

Båda dessa kakor är lätta att göra och blir väldigt goda. Receptet på bananmuffins har jag fått av min mamma som i sin tur fått det av sin mamma och receptet på strassburgare är hämtat från boken Sju sorters kakor som används flitigt hemma hos oss.

Hoppas ni alla får en fin kväll

        fru Stiernspetz

2 kommentarer:

  1. Mm gott! Blir sugen på att baka, men har liksom fullt i frysen redan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så brukar det vara. Hoppas du hittar någon du kan bjuda kakorna på istället för att frysa in.

      Radera