fredag 13 juli 2012

Att göra sylt

En dag förra veckan ställde jag mig i köket för att göra sylt för första gången. Jag har alltid tänkt att det är svårt att sylta men till min glädje var det jätteenkelt. Jag använde syltsocker med pektin och på paketet stod det hur man gör så det var bara att sätta igång.

Först gjorde jag rabarbersylt av rabarber från min mammas trädgård. Av denna goda sylt gjorde jag även rabarbermuffins. 

En burk med jordgubbssylt blev det också. Tänk vilken vardagslyx att få äta pannkakor med hemmagjord sylt. Det gjorde jag för några dagar sedan och jag kan säga att det är stor skillnad. Allt blir så mycket godare när det är hemmagjort!


Hoppas kunna göra mer sylt framöver nu när jag vet att det är så lätt. 


Ha det fint
/fru Stiernspetz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar