lördag 12 januari 2013

Chokladmuffins med polly


I veckan bakade jag dessa goda chokladmuffins med polly i. Tyckte det var spännande att prova något nytt och så här blev resultatet. Använde mina nya muffinsformar som jag fick av min syster i julklapp. Bjöd även mamma och syrran på muffisen och även de uppskattade dem. Tänk att något så litet och enkelt som en muffins kan göra vardagen ännu lite bättre!

Chokladmuffins med polly
(ca. 15 st)

100 gram smör eller margarin
2 ägg
2 1/2 dl socker
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 200 grader. Ställ veckade formar i en långpanna eller i en muffinsplåt. Smält matfettet och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt de övriga ingredienserna. Bland till sist i matfettet. Fördela smeten i formarna. Fyll dem inte till mer än 3/4. Tryck i en eller flera polly i varje muffin och täck med smeten i formarna. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter (eller tills de är färdiga..i min gamla ugn behövde de nästan stå inne dubbelt så länge).

Lycka till och låt dem väl smakas!

Grunden i receptet är taget från boken Sju sorters kakor.

Hoppas ni alla får en fin lördagskväll
/fru Stiernspetz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar